Voor de meeste aspirant vliegers in Nederland spreekt vliegen voor de luchtmacht of bij de KLM het meest tot de verbeelding. De snelheid van een straaljager, f104 starfighter, f16 fighting falcon of de f35 joint strike fighter tegen het elegante blauw van de koninklijke luchtvaartmaatschappij. Wat de luchtmacht en de KLM overeenkomstig hebben, zijn hun pittige selecties. KLM flight academy schrijft dat maar 10-15% van de kandidaten door de selectie komt. Bij de luchtmacht is het percentage nog lager.
Ok, bedank, dus 90% kans dat ik het niet haal?
De KLM neemt niet alleen piloten aan via hun Flight Academy maar neemt ook veel ervaren piloten aan van andere luchtvaartmaatschappijen. Bekijk de vacatures van KLM en je ziet dan ook dat bijvoorbeeld de aanname eisen, verschillen van de selectie eisen van de KLM flight academy. In plaats van Havo met wiskunde en natuurkunde volstaat volgens de vacature MBO-4 richting techniek. Daarnaast wordt 500 ervaringsuren geëist op een multi engine aircraft >5700kg.
Je carrière bij een andere luchtvaartmaatschappij beginnen en na het vereiste aantal uren bij KLM solliciteren is dus ook een optie. Er zijn dus meerdere wegen die naar KLM leiden.