Het behalen van je CPL met de aantekeningen IR en ME is het doel van een vliegopleiding. Dit brevet plus de ATPL-theorie zijn samen goed voor je Frozen ATPL en gelden als minimale eis om te kunnen solliciteren als First Officer (FO). Deze module volg je bij een ATO.
Nadat je aan allerlei ervaringseisen hebt voldaan, zoals 1.500 uur total time waaronder 500 in multi-crew toestellen en 100 nachturen, krijg je na een skilltest bij de airline waar je vliegt het volledige ATPL vliegbrevet uitgereikt. Dit is het brevet waarmee je gezagvoerder kunt worden.
De modules CPL, IR en ME worden gecombineerd. Dit heeft als voordeel een kortere tijdsduur en lagere kosten. De klas bestaat uit slechts vijf leerlingen wat persoonlijke aandacht garandeert. De module bestaat uit 38 vlieguren in een Diamond 42 vliegtuig en 40 simulator-uren in een Diamond 42. Deze module is inclusief examen, accommodatie en een eventuele extra trainingssessie indien nodig.
Voordat je mag beginnen aan het praktijkgedeelte van de CPL moet je 150 uur vliegervaring hebben. Daarna kun je starten met het praktijkgedeelte dat bestaat uit 25 uur instructie met de volgende vereisten:
Je leert vliegen in een tweemotorig toestel. De procedures zijn vergelijkbaar met degene die je geleerd hebt op het eenmotorige toestel. Ook hier oefen je met zowel normale, als met gesimuleerde noodsituaties. Het grootste verschil is dat je asymmetrisch gaat vliegen op 1 motor.
Je leert in lastige weersomstandigheden vliegen (weinig zicht) met behulp van instrumenten. dat wordt geregeld door instrumentvliegvoorschriften tot een beslissingshoogte van 60 mtr. (Ifr) In een meermotorig vliegtuig zelfs lager als er een specifieke training is gevolgd. Eisen deel 1 PPL + NQ of CPL + 50 uur cross country als pic (eerste bestuurder) waarvan 10 uur in de relevante vliegtuig categorie.
IR bestaat uit 2 delen:
Module 5: MCC/JOC – Multi Crew Coordination + Jet Orientation Course